Joseph Rodgers & Sons Cutlers To Their Majesties

I knew i had seen the knife pictured in post #3 somewhere before.
Back in 2012 we were on holiday in Australia, and one of the places we visited was the War Memorial in Canberra.
That is where this knife is displayed, and i took a few pics (from behind the glass).
The knife was taken from German captain Hans Wuchert by Australian lieutenant R.G.Bowen after being captured during the battle of Bita Paka in September 1914

Background: Battle of Bita Paka - Wikipedia

@kwakster: Leider sind die Bilder unscharf. Trotzdem meine ich, das gezeigte Messer ist kein Rodgers. Das Museum müsste einen Stempel „Sheffield“ gesehen haben und hätte das Messer nicht als „German“ bezeichnet.
Das Parierelement entspricht nicht dem
„little skirt“. Der Pin an dem Parierelement passt nicht. Die Anordnung der four pins war eine Art Markenzeichen von Rodgers.
Allerdings Du hast uns ein ausgesprochen interessantes Stück mit viel Geschichte gezeigt. 👍

Zuletzt bearbeitet:
Es geht immer weiter. Dieses Buch zu beschaffen war nicht ganz leicht.
936DC3C4-CCE3-46D0-A920-812A61BB2496.jpeg

Aber schön 🤩

Nun hat mir ein Mitforumit, dem ich auch andere Tipps verdanke, ein Katalogbild aus dem Jahr 1900 geschickt, das exakt mein Exemplar mit der einzeiligen Bestempelung zeigt. So ist mein Exhibition Dagger wohl zu datieren.

Zuletzt bearbeitet:
  • Like
Reaktionen: lvk
Ein schlankes Clip Point Bowie
84EBD987-DD83-47A3-945A-D3DB199826D2.jpeg
0DED83FA-4603-47C4-A088-99DB248E2943.jpeg

Sheffield ohne England, also sicher vor 1890. Eine vergleichbare Stempelung wird im S. Setian auf „middle of 19th century“ datiert.
Hirschhorn.
Das escutcheon ist typisch mit zwei Pins versehen. Das kleine, gelockerte Parierelement habe ich in meinen Büchern nicht gefunden. Das könnte ein frühes Replacement sein.
Die Scheide passt und ist original. Leider recht beschädigt. Ich versuche sie restaurieren zu lassen.

kwakster, ein sehr schöner Dagger. Danke für das Zeigen. 😃👍
Wärst Du so nett und machst Fotos vom Griffabschluss und nochmal von der Bestempelung?
Dolch und Scheide sind ungewöhnlich.
Vielen Dank

A Joseph Rodgers knife using the words "their majesties" on it's blade means that it was made somewhere between 1840 and 1901.

Two options:

- Cutlers to their majesties 1840 - 1861
Queen Victoria and Prince Albert of Saxe-Coburg and Gotha until the Prince's death in 1861.

- Cutlers to their majesties 1861- 1901 (22 January 1901)
Queen Victoria the old queen never removing Albert's name from their reign.

My educated guess is that knives with ivory handle slabs & integral ivory pommels like this one would have preceded later versions with pommels made from polished steel.
But when exactly that supposed change came about i don't know.

The dagger in the pics belongs to a knife friend of mine who lives in another town, i just took a few quick snapshots when he visited me with it a few days ago.
If i ever get another opportunity i will take a few more.

Zurück