Unusual Henckels Hunting Knife

Allen

Premium Mitglied
For those who I am about to offend by writing in English, I apologize. But with the support of pitter and several other friends here, I will continue to offer contributions in English along with a German translation when possible.

Shown below is quite an unusual hunting knife from Henckels. This model was offered from 1940 (possibly mid to late 1930s) through the 1950s. While there is no explanation in catalogs other than “Hunting Knife”, I believe the odd shaped cutting tool on the back side of the handle was meant for cutting through pelvic and sternum bones of animals after a hunt. The total length of the handle with cutter (less blade) is 6-3/8 inches. The blade (from tang) is 3 inches and locks in the open position. The lever on the back side of the handle must be lifted to unlock and close the blade. The handles are genuine stag and the knife would still fit well in a pocket.

As was typical for Henckels, this knife is extremely well built and probably worked just as intended for the hunter. I believe this is a fairly uncommon model since I have only ever seen two examples over many decades.

Ich entschuldige mich bei denjenigen, die ich beleidigen werde, indem ich auf Englisch schreibe. Aber mit der Unterstützung von pitter und einigen anderen Freunden hier, werde ich weiterhin Beiträge auf Englisch anbieten, wenn möglich mit einer deutschen Übersetzung.

Das unten abgebildete Messer ist ein recht ungewöhnliches Jagdmesser von Henckels. Dieses Modell wurde von 1940 (möglicherweise Mitte bis Ende der 1930er Jahre) bis in die 1950er Jahre angeboten. Obwohl es in den Katalogen keine andere Erklärung als „Jagdmesser“ gibt, glaube ich, dass das seltsam geformte Schneidewerkzeug auf der Rückseite des Griffs zum Durchtrennen von Becken- und Brustbeinknochen von Tieren nach einer Jagd gedacht war. Die Gesamtlänge des Griffs mit Schneidwerkzeug (ohne Klinge) beträgt 6-3/8 Zoll. Die Klinge (ab Erl) ist 3 Zoll lang und lässt sich in der offenen Position verriegeln. Der Hebel auf der Rückseite des Griffs muss zum Entriegeln und Schließen der Klinge angehoben werden. Die Griffe sind aus echtem Hirschhorn und das Messer passt noch gut in eine Tasche.

Wie für Henckels typisch, ist dieses Messer extrem gut gebaut und hat wahrscheinlich genau so funktioniert, wie es für den Jäger gedacht war. Ich glaube, dies ist ein ziemlich seltenes Modell, da ich über viele Jahrzehnte hinweg nur zwei Exemplare gesehen habe.

Henckels Hunting Knife Cutter 1 (2057x2500).jpg

Henckels Hunting Knife Cutter 2 (2800x1826).jpg

Henckels Hunting Knife Cutter 3 (2353x2500).jpg

Henckels Hunting Knife Cutter 4 (2500x2372).jpg

Henckels Hunting Knife Cutter 6 (2420x2445).jpg

Henckels Hunting Knife Cutter 1955 (2).jpg

Thanks @Allen for sharing both, pictures and your knowledge! It’s really incredible what special knives once were designed and how much serendipity or „nose“ is needed to find out what was it good for.

Abu

I agree, the tool seems to be a kind of bone crusher, the jimping in the slide is meant to avoid that the gutting blade slips when cutting or better crushing bones. Later this tool has been replaced by a saw to cut bones.

• Like
Reaktionen: Abu
Zurück